Τρίτη 17 Ιανουαρίου 2006
Ο Μεγάλος Αδελφός δεν είναι μόνο στον ΑΝΤ1…
Στα «ψιλά» των εφημερίδων πέρασε -την περασμένη εβδομάδα- η είδηση ότι ο 26χρονος φαρσέρ που είχε αναστατώσει την αστυνομία με τα τηλεφωνήματά του για δήθεν τοποθέτηση βομβών σε διάφορα σημεία της πρωτεύουσας συνελήφθη «προδιδόμενος» από το κινητό του τηλέφωνο.
Ο άνθρωπος αυτός δεν ήταν καταζητούμενος, δεν ήταν σεσημασμένος και δεν είχε απασχολήσει στο παρελθόν τις Αρχές. Συνεπώς δεν υπόκειτο σε οποιασδήποτε μορφής παρακολούθηση. Επίσης, δεν καλούσε από σταθερό τηλέφωνο, αλλά από κινητό, το οποίο δεν ήταν με σύνδεση. Ως γνωστόν, στα καρτοκινητά ούτε καν η εταιρεία κινητής τηλεφωνίας δεν γνωρίζει το όνομα του κατόχους τους (αφού αυτό δεν δηλώνεται – τουλάχιστον υποχρεωτικά). Πώς στο καλό, λοιπόν, οδηγήθηκαν οι Αρχές στον φαρσέρ;
«Καλά, τώρα. Είναι γνωστό ότι μας παρακολουθούν όλους», θα πουν ορισμένοι. Και, πράγματι, όλοι το συζητούμε, αλλά κανείς δεν μπορεί να το αποδείξει. Φτάνουν, όμως, μερικές φορές που αυτά που το Σύνταγμα ρητώς απαγορεύει (με την κατοχύρωση της «ιδιωτικότητας» του ατόμου) αποδεικνύεται ότι συμβαίνουν. Και τότε τι γίνεται; "Παρεμβαίνουν τα θεσμικά όργανα". Λάθος! Διότι, ως φαίνεται, η περιβόητη Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα -και άπασες οι αντίστοιχες Αρχές- διαδραματίζουν διακοσμητικό ρόλο και μάλλον κακό κάνουν, παρά καλό…
Κι αν η πτυχή της προηγούμενης είδησης πέρασε στα «ψιλά», η επόμενη είδηση πετάχτηκε στον κάλαθο των αχρήστων. Μιλώ για την -παλαιότερη- επίσημη παραδοχή εταιρείας κινητής τηλεφωνίας ότι όλοι οι πολίτες της χώρας παρακολουθούνται επί εικοσιτετραώρου βάσεως και ανά πάσα στιγμή οι “εξουσιοδοτημένοι” υπάλληλοί τους μπορούν να μάθουν πού είμαστε και τι κάνουμε!
Στην ωμή παραδοχή του γεγονότος αυτού προέβη -άθελά της- η εταιρεία κινητής τηλεφωνίας, η οποία κάθε άλλο παρά να προβληματίσει ήθελε την κοινή γνώμη. Η δυσάρεστη αυτή αποκάλυψη έγινε μέσα από το ίδιο το διαφημιστικό της μήνυμα. “Για να μην γίνεστε παπί, στείλτε μας μήνυμα στο 3040. Θα εντοπίσουμε το σημείο που βρίσκεστε και θα σας δώσουμε αναλυτικά το δελτίο καιρού”, αναφέρει το τηλεοπτικό σποτ της εν λόγω εταιρείας.
Δορυφόροι μας παρακολουθούν μέρα-νύχτα
“Κοίτα πόσο έχει προοδεύσει η τεχνολογία”, θα πουν κάποιοι. “Σε τέτοιο βαθμό που μας λένε τι καιρό θα κάνει σε όποιο σημείο κι αν βρισκόμαστε!”. Με τη μόνη διαφορά ότι κανείς δεν τους είπε πού βρισκόμαστε… Δεν ήταν ανάγκη, άλλωστε. Τα ειδικά δορυφορικά συστήματα που διαθέτουν, τους επιτρέπουν μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα να μάθουν σε ποιο ακριβώς σημείο του πλανήτη βρισκόμαστε (αν κάνουμε βόλτα στο πάρκο της γειτονίας ή αν βγήκαμε για να… πετάξουμε τα σκουπίδια) και τι ακριβώς κάνουμε.
Ο φόβος ότι “κάποιος” μας παρακολουθεί, είναι τώρα κάτι παραπάνω από βάσιμος. Κι αυτό, αφού αποδεικνύεται ότι παρακολουθούμαστε στενά όχι μόνο από τις μυστικές κρατικές υπηρεσίες, όπως μέχρι τώρα νομίζαμε, αλλά από όποιον… επιθυμεί να μας παρακολουθήσει, όπως φερ’ ειπείν οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας και, μαζί μ’ αυτές, δεκάδες άλλες ιδιωτικές επιχειρήσεις.
Έχεις λεφτά; Πλήρωσε για να εγκαταστήσεις τον απαραίτητο εξοπλισμό και… τους έχεις όλους στο πιάτο (αν όχι στο χέρι), ως άλλος Μεγάλος Αδελφός! “Η ζωή κλέβει την παράσταση” - αυτό έγινε πλέον αντιληπτό. Μόνο που πρόκειται για τη δική μας ζωή, που γίνεται αδιάκριτα βορά στον καθένα…
Τα ερωτήματα που εγείρονται είναι πολλά και κρίσιμα. Ποιος έδωσε το δικαίωμα στις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας να αναπτύσσουν… κατασκοπική δραστηριότητα; Ποιος νομιμοποίησε τη χρήση μηχανημάτων ηλεκτρονικής παρακολούθησης των πολιτών; Ποιου τη συγκατάθεση πήραν για να μας παρακολουθήσουν;
Μας ‘’βλέπουν’’ από κινητά, Ίντερνετ και πιστωτικές κάρτες
Είναι γεγονός ότι συστήματα δορυφορικής παρακολούθησης πολιτών, όπως το ευρωπαϊκό Echelon έχουν εδώ και αρκετά χρόνια αναπτυχθεί σε όλο τον κόσμο, με “πρώτη διδάξασα” -ποια άλλη;- την Αμερική. Συνομιλίες μέσω σταθερών και κινητών τηλεφώνων, τραπεζικές συναλλαγές και συναλλαγές μέσω Ίντερνετ, e-mail και αγορές μέσω πιστωτικών καρτών είναι ανά πάσα στιγμή διαθέσιμα σε όποιον τα ζητήσει. Ακόμη και έξω στο δρόμο έχουν τη δυνατότητα να μας εντοπίσουν!
Στην Ευρώπη, η Βρετανία είναι η χώρα που διαθέτει αναλογικά τις περισσότερες κάμερες κλειστού κυκλώματος υπερέχοντας ακόμη και των Η.Π.Α. Στις μεγάλες πόλεις, το δίκτυο είναι τόσο πυκνό, ώστε κάθε άνθρωπος συλλαμβάνεται στις οθόνες των κλειστών κυκλωμάτων τουλάχιστον μία φορά κάθε πέντε λεπτά, οι κινήσεις του καταγράφονται, αποθηκεύονται και εν συνεχεία καταναλώνονται, πωλούνται κι αγοράζονται χωρίς απολύτως κανένα έλεγχο και χωρίς καμία -έστω και προσχηματική- νομιμοποιητική διαδικασία. Στο Αρκάνσας των ΗΠΑ, μία μόνον εταιρεία έχει βάση δεδομένων με πληροφορίες που καλύπτουν το 95% των αμερικανικών νοικοκυριών, ενώ σύμφωνα με το περιοδικό “Εκόνομιστ”, έρευνα του 1997 σε 900 μεγάλες εταιρείες αποκάλυψε ότι τα δύο τρίτα από αυτές ομολόγησαν ότι διέθεταν κάποιο σύστημα ηλεκτρονικής παρακολούθησης των υπαλλήλων τους.
Ο Μεγάλος Αδελφός έχει όνομα: Echelon
Σε διαφορετική κλίμακα, υπάρχει το σύστημα Εchelon, το οποίο χρησιμοποιούν από κοινού οι μυστικές υπηρεσίες των Η.Π.Α., της Βρετανίας, του Καναδά, της Αυστραλίας και της Νέας Ζηλανδίας για να παρακολουθούν όλες τις διεθνείς δορυφορικές τηλεπικοινωνίες, με πλήρη δυνατότητα απομόνωσης και επιλογής λέξεων ή φράσεων ανάμεσα σε εκατοντάδες χιλιάδες μηνύματα. Γράφεις σε ένα e-mail “σκοτώστε τον Μπους”; Αμέσως ενεργοποιείται ο “Μεγάλος Αδελφός” και παρακολουθεί όλες τις κινήσεις σου, προκειμένου να διαπιστώσει αν είσαι τρομοκράτης, μέλος της Αλ Κάιντα ή της… 17Ν! Πρόκειται για το Δίκτυο Κλιμακωτής Διάταξης (Echelon Network), μια σειρά κατασκοπευτικών σταθμών ελεγχόμενων από την αμερικανική κυβέρνηση, σε πολλές χώρες του κόσμου. Με τη βοήθειά τους, οι Αμερικανοί παρακολουθούν αμέτρητες τηλεφωνικές συνδιαλέξεις, φαξ και e-mail, σε ολόκληρη την Ευρώπη χωρίς καμία διάκριση. Η υπηρεσία που ευθύνεται για τη λειτουργία του δικτύου είναι η Εθνική Υπηρεσία Ασφαλείας (NSA), πολύ πιο «μυστική» ακόμη και από την CIA. Οι πληροφορίες που συγκεντρώνονται στην ευρωπαϊκή ήπειρο μεταφέρονται μέσω δορυφόρων στο κέντρο επιχειρήσεων στο Μέριλαντ.Τα προσωπικά μας δεδομένα είναι τοις πάσι γνωστό ότι διακινούνται με αστραπιαία ταχύτητα από εταιρεία σε εταιρεία. Γνωρίζοντας τι αναψυκτικό πίνουμε ή τι μάρκα αλλαντικών προτιμούμε και πόσες φορές τη βδομάδα τα αγοράζουμε (!), αναπροσαρμόζουν τη στρατηγική μάρκετινγκ που ακολουθούν και μεγιστοποιούν τις πωλήσεις τους, ελαχιστοποιώντας παράλληλα τη δική μας ιδιωτικότητα…
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
2 σχόλια:
Oσο μεγαλωνω τοσο αντιλαμβανομαι οτι ειμαστε γραναζια σε μια καλοδουλεμενη μηχανη, και οτι οι εννοιες οπως δημοκρατια ελευθερια και ατομικοτητα ειναι υπεροχα ιδανικα αλλα ουτοπικα.
καπως πρεπει ολος αυτος ο κοσμος να ελεγχτει και η εκκλησια και ο φοβος για την υγεια doesnt cut it anymore.
Το παρηγορο ειναι οτι ισως μια μερα το συστημα ΠΑΡκολουθησης να αποδωσει και για καλους σκοπους σε θεματα απαγωγων κλπ
τι αλλο να πω?
Πάρε τη σειρά Alias (τώρα στο 4ο series) να σου λυθούν όλες οι απορίες.
Δημοσίευση σχολίου